Monday, August 2, 2010

pergi

masih segar lagi di minda fikirku saat kakiku melangkah keluar pintu rumahku. aku bisu dalam bungkam tanpa ada secebis bicara. hatiku begitu sayu dan tidak rela dengan perpisahan ini. meski berat namun ini tanggungjawab aku yang perlu aku laksanakan. demi ayah dan ibu tersayang. detik itu wajah ibu sayu, wajah ayah hambar, dan wajah-wajah insan tercinta ini acapkali membayangi aku. sendu. pilu. ketika ini, aku renung wajah kedua-dua adik kesayanganku, ada garis pilu menghiasi kerut dahi dan senyuman itu seakan dipaksarelakan. aku tahu mereka pasti berat hendak melepaskan aku pergi.ketika duduk didalam kereta, hanya bisu dan diam yang menjawab semua persoalan dalam minda kami. semuanya seakan-akan kelu. hati kecilku berbisik, apakah pemergian ini mencorak kepedihan yang terlampau. oh tak mungkin, sahut hatiku. setibanya di lapangan terbang,sempat aku memeluk ayah tercinta, dia membisikan ayat-ayat kasih di cuping telinga ku" belajar rajin-rajin, ayah sentiasa menyanyangi kamu", tanpa sedar air jernih itu mengalir tanpa ku pinta. ku peluk ibu tercinta, ku cium pipinya penuh makna, namun tersirat disebalik salam dan peluk cium ku aku kiaskan agar ibu mengampunkan segala dosaku. ku lihat wajah ibu sayu, namun dia cuba bersembunyi disebalik kesedihannya, dia tersenyum dan berkata" ibu nantikan kamu balik. jangan balik tangan kosong" aku faham dan mengerti bahasa ibu. beralih pandang mataku melihat adik bongsuku yang sedari tadi matanya, sudah dibanjiri air jernih. dia memeluk aku erat-erat. adik perempuanku yang begitu akrab dengan ku juga diam bisu, hanya airmatanya menjawab persoalan di kotak minda ku. aku berjalan menuju destinasiku. meski berat dan ditemani hujan airmata namun aku gagahi segalanya...demi ibu dan ayah tercinta. cita-citaku pasti akan tergenggam.


~~mereka penguat semangat aku untuk terus berdiri tegar dalam perjuangan cita-citaku~

ibu, ayah aku cinta kamu

No comments:

Post a Comment