Monday, August 2, 2010

DURIAN OH DURIAN

Semalam ke rumah kakak, dia offer makan durian. banyaklah juga kalau untuk tiga orang makan rasanya dah lebih. hendak menolak segan. kunyahla sikit walaupun memang tak boleh makan durian. bisik-bisik kat hati aku" camne nak tolak ni? hmm..akak aku bukannya dia tahu aku tak makan durian. segan pula nak kata tidak dengan abang ipar aku. akak ampunkanlah adikmu ini jika termuntah nanti", aku senyum paksa.

akak:

sedap? ni banyak lagi.. makan. ko tu duduk asrama susah nak jumpa buah macam ni. sedap buah ni. kau tengok isinya kuning aje

(dalam hati: erk..tak sedap langsung. la bukan aku tak boleh keluar tumpang member pegi beli kat tepi jalan banyak jerh.. apa kaitan kuning tu? bukan aku tahu menahu pun. akak ampunilah segala dosa adikmu ini)

Aku menjawab dengan senyuman yang paling manis pernah aku cipta:

sedap sangat kak..tu lah kak duduk asrama ni bukan macam kat kampung boleh makan apa saja yang kita nak. aa yela, kuning kan macam durian kat kampung. orang kata isi kuning nih sedap( ye ye je aku)


Abang Ipar:

takpe dik, nanti lau tak cukup abang pergi beli lagi.


( oh Nooooooo! jangan bang! jangan! Ya Allah tolonglah aku.....)

Aku:

takpelah bang susah-susah aje. adik kenyang lagi. tapi kalau abang tak rasa membebankan tak pe je kalau nak beli( mampuslah aku. tunjuklah sopan lagi!)




akak aku tak tahu yang aku nih tak suka makan durian. yelah sejak meningkat dewasa ni aku jd loya bila cium bau durian. mengandung ke ape? ( eh aku lelakilah) akak aku ingat aku ni memang suka makan durian macam dulu-dulu time kecik-kecik.

akibatnya malam itu aku muntah sakan. keesokkan harinya. bangun pagi,

arghhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!
( oh NO Durian lagiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!)

Abang Ipar:

adik cepat-cepat turun makan durian ni. abang beli tadi tengok adik semalam macam selera gila makan.( aku bukan selera tapi nak jaga hati korang)


aku hanya mampu telan air liur. aku tersenyum dalam tersiksa.



jadi moral of the story, kalau nak jaga hati orang pun janganlah sampai menyusahkan diri sendiri. apa yang penting jaga hati sediri dulu ye<

No comments:

Post a Comment